vrijdag 13 september 2013

Ik blijf deze dagen in de 'courgette-sfeer' blijkbaar, want hier is weer een geweldig recept met courgette. Deze soep blijf favoriet!
Wederom een heel simpel recept, makkelijk te maken, maar o zo lekker!
Ik heb ook dit receptje weer van mijn moeder en heb 'm naar eigen inzicht een beetje aangepast.

COURGETTEROOMSOEP



 
BENODIGDHEDEN
-2 courgettes, gewassen en in blokjes gesneden
-1 doosje roomkaas met kruiden (A.H. huismerk gebruik ik meestal)
-2 tot 3 aardappels, geschild en in blokjes gesneden
-verse peterselie & bieslook (maar gedroogd of uit de vriezer ook prima)
-peper, zout, chilipeper (ik heb een molentje met chilivlokken er in)
-groentebouillonblokjes

Een pan, water en een staafmixer heb je ook nodig!

Hoe ga je te werk?
  1. Zet 1,5 liter water op in een grote pan met 3 bouillonblokjes
  2. Als het water kookt voeg je de gesneden courgette en aardappel toe
  3. Voeg naar smaak peper en zout toe. Om er net een 'pikantje' aan te geven doe ik er een heel klein beetje gemalen chilipeper bij (echt maar een heel klein beetje!)
  4. Voeg een beetje bieslook en peterselie toe ( ongeveer een theelepel van elk)
  5. Breng het weer aan de kook en laat het 20 minuten koken
  6. Haal de pan van het vuur af
  7. Gebruik de staafmixer om de soep te pureren
  8. Smelt langzaam lepel voor lepel de roomkaas door de soep heen (let op, de soep is van het vuur af!)
  9. Strooi nog wat peterselie door de soep
  10. Proef de soep, mocht hij nog niet op smaak zijn, dan voeg je nog wat peper/zout/chili toe.
Klaar is kees.

Serveer de soep op zondagmiddag bijvoorbeeld met een kaasstengel met parmaham of snijdt een focaccia (mozzarella of kaas-ui) door en beleg deze met groene pesto, salami/ham en een beetje strooikaas. Even in de oven laten smelten. Daarna geroosterde pijnboompitten en een beetje rucola sla op het broodje....

NOTE: Deze soep mag bij het opwarmen (de volgende dag / uit de vriezer) NIET meer koken, aangezien deze dan gaat schiften (door de room)

De soep is heel erg geschikt om in te vriezen!

Laten jullie even weten  hoe je de soep vond, mocht je 'm gemaakt hebben?

BRON:Waarschijnlijk heeft deze soep jaren geleden in de Allerhande gestaan, maar zeker weten doe ik het niet.




Geen opmerkingen: